NIU (Nationellt godkänd idrottsutbildning) vänder sig till dig som vill satsa på din idrott och samtidigt kombinera det med studier.

På Partille gymnasium finns tre idrotter som NIU:

Du kan läsa NIU i kombination med följande gymnasieprogram:

• Bygg- och anläggningsprogrammet
  • El- och energiprogrammet
  • Fordons- och transportprogrammet
  • Naturvetenskapsprogrammet
  • Samhällsvetenskapsprogrammet.

För att bli antagen till NIU måste du klara av en uttagning. Läs mer om antagningarna på respektive idrotts sida.

I slutet av januari får elever som sökt NIU-plats på Partille Gymnasium besked om de har blivit antagna.

För dig som behöver hjälp med boende upprättar skolan en kö med start den 1 februari 2022. Principen "först till kvarn" kommer att gälla. För mer information kring boende är du välkommen att kontakta vår idrottskoordinator Magnus Garå.

För all NIU-verksamhet har Partille Gymnasium, i samarbete med det kommunala bostadsbolaget Partillebo, möjlighet att erbjuda boende i direkt anslutning till skolan och Partille Arena.

Vi har åtta lägenheter som erbjuds elever som kommer från andra delar av landet och inte har möjlighet att pendla till skolan. Har du sökt och kommit in på någon av våra NIU-utbildningar är det viktigt att tänka på att din hemkommun ska skriva avtal med Partille kommun så att du blir förstahandsmottagen. Då har du möjlighet att söka inackorderingsbidrag som täcker en del av hyran för lägenheten.

Har du frågor kring boende i samband med NIU kan du kontakta skolans idrottskoordinator Magnus Garå.

E-post till Magnus Garå: magnus.gara@partille.se.

Bor och studerar du på en annan ort än din hemort? Då kan du få inackorderingsbidrag för din faktiska studietid, alltså den tid du studerar och är inackorderad. En elev som går på en kommual skola ansöker om inackorderingstillägg via sin hemkommun.

Länk

Information om att ansöka om inackorderingstillägg.

För elever som bor i elevhem och har behov av lagad mat på kvällen finns det nu möjlighet att köpa en portion mat från skolans restaurang.

• Beställning och förbokning sker veckovis och behöver vara köket tillhanda fredagar innan klockan 14.
  • Beställning sker på beställningsunderlag som hämtas hos köksmästaren.
  • Beställd mat hämtas i samband med att eleven äter lunch i skolrestaurangen. Matlådan behöver förvaras i kyl fram tills maten ska ätas. Det finns kylar inne på skolan att förvara dem i.
  • Beställda portioner faktureras direkt till eleven varje månad. Pris: 45 kronor per portion (inklusive moms).

Våra samarbetsklubbar