Vill du utvecklas som bowlingspelare och samtidigt kombinera det med vanliga studier? Då kan du söka till vår nationella idrottsutbildning i bowling.

Utbildningens syfte och mål

På NIU-bowling fokuserar vi på att träna in en så bra grundteknik som möjligt, samt att du ska få de fysiska förutsättningarna som behövs för att kunna spela med en teknik som ger minimal skaderisk. Du får även träna på speltekniska förändringar, som att justera hastighet och ändra släpp. Bowlinghallen är utrustad med det tekniska hjälpmedlet SPECTO som är ett fantastiskt verktyg för att utveckla sin bowling.

Under utbildningen får du också möjlighet att utveckla teoretiska kunskaper, som materialkunskap, om oljeprofiler, mental träning, samt om kost- och träningslära. Till grund för utbildningen ligger ETBF’s nya utbildningar där vår instruktör Tim Davidson är utbildad i ETBF, level 1, 2 och 3.

Våra samarbetspartners är Team X-Calibur och Team Pergamon. X-calibur är en av Sveriges främsta klubbar när det gäller bowling för damer och Pergamon är en av Sveriges bästa klubbar för herrar.

Efter avslutad utbildning är vår förhoppning att du ska vara redo för spel i någon av våra två högsta divisioner, allsvenskan eller elitserien.

Elevboende

Vi är glada över att kunna erbjuda boende i anslutning till skolan till idrottselever som kommer från andra delar av landet och inte har möjlighet att pendla till skolan.

Länk

Information om elevboende på Partille Gymnasiums NIU-sida.

Ansökan och uttagning inför läsåret 2023-2024

Du gör ansökan till NIU bowling genom att skicka e-post med person- och kontaktuppgifter samt åberopade meriter till Magnus Garå.

Du blir sedan kallad till uttagning som sker på plats i John Scotts i Partille. Där får du visa upp dig på bowlingbanan och göra en kortare intervju med vår instruktör Tim Davidson. I samband med denna uttagning får du även en rundvandring på skolan.

I år genomförs uttagningen den 4 december, sista anmälningsdag är 1 december.

Anmälan samt frågor om skolan skickas till Magnus Garå.

Frågor om bowlingen skickas till Tim Davidson.

E-post till Magnus Garå

E-post till Tim Davidsson